اصول و قوانین مربوط به یدک کشی
برای انتقال خودروهای آسیبدیده، حضور رانندهای که گواهینامه دارد، الزامی است.
خودروهای یدککش برای جابهجایی اتومبیلها باید توان و قدرت کافی داشته باشند.
زمانی که نور کافی وجود داشته باشد، یدککشی مجاز است. در غیر اینصورت یک تخلف به حساب میآید و راننده متخلف باید جریمه بپردازد.
بعد از اجرای قوانین فوق، حالا نوبت به نحوه حمل خودرو به وسیله انواع یدک کش خودرو میرسد. راننده یدککش در ابتدا باید بررسی کند که آیا میتوان خودرو را حرکت داد یا خیر؟ بکار بردن این روش باعث آسیب دیدن خودرو میشود یا خیر؟ بعد از این که بررسی صورت گرفت، اگر ایراد سیستم انتقال قدرت و یا سیستم تعلیق محرز شود، نمیتوان به وسیله یدککش این خودرو را حرکت داد و باید از روشهای دیگری بهره برد. توجه داشته باشید که خودرو یدککش باید کاملاً سالم و ایمن باشد تا بتواند خودروی دیگر را حمل کند. این سلامت باید بیشتر در قسمت فرمان و ترمزها باشد که این عوامل در مرحله معاینه فنی خودرو بررسی میشوند. کسی که راننده یدککش هست، باید حتما بداند که به همراه داشتن لاستیک زاپاس الزامی است. همچنین نحوه قرارگیری خودروی آسیبدیده در جرثقیل یدککش بسیار مهم است و باید میزان ارتفاع خودرو بهخوبی تنظیم شود.
بررسی ۵ سبک رایج یدک کشی
با توجه به این که نصب انواع یدک کش خودرو متفاوت است، در نتیجه نمیتوان بهطور دقیق مشخص کرد که در هنگام یدک، سپر خودرو نیاز به اصلاح دارد یا خیر؟ برخی از افراد معتقدند که بکسلهای قابلحرکت، ایمنی کمتری در مقایسه با بکسلهای ثابت دارند که این مسئله کاملاً غلط بوده و ایمنی هر ۲ یدک تقریبا یکسان است. در این قسمت به بررسی سبکهای رایج یدک کشی میپردازیم:
۱. بکسل فلنج سنتی ثابت
بکسل و برق از متداولترین روشهای قابل مشاهده در یدک کشی خودرو هستند. در این روش معمولا سیستم الکترونیکی در کنار بکسل قرار میگیرد. از مزایای این روش میتوان به در دسترس بودن گزینههای حامل چرخه عظیم، برق بکسل و گزینههای مختلف کوپلینگ اشاره کرد. همچنین در این روش قابلیت نصب محافظ سپر نیز وجود دارد. این روش یکسری معایب نیز دارد که بارزترین آنها تداخل داشتن سنسورهای پارک است.
۲. بکسل گردن قو جداشدنی
میلهای که در این نوع یدککش بکار میرود، کاربردی و مجهز است و بعد از اتمام کار شما میتوانید بهراحتی گردن بکسل را جدا کنید. گردن براساس مکانیزم قفل در حین بکسل محکم میشود. این وسیله هوشمند با ظاهر مناسب برای وسایل نقلیهای که سنسور پارک دارند، بسیار مناسب است. حامل چرخه محدود و دسترسی دشوار به بکسل برق از معایب این روش به حساب میآیند.
۳. بکسل گردن قو ثابت
در این نوع سبک، اتصال دائمی و جدانشدنی است اما در ظاهر به بکسل ثابت شباهتی ندارد. لوازم الکترونیکی و حسگرهای پارک عقب در این سبک در مقایسه با فلنج ثابت عملکرد بهتری دارند. از عیوب این روش میتوان به محدودیت حامل چرخه، داشتن تداخل در سنسور پارک و دسترسی دشوار به برق اشاره کرد.
۴. بکسل فلنج جدا شدنی
بعد از اتمام یدککشی، گردن بهراحتی خارج میشود و میله در این شیوه کاملا کارآمد و مجهز است. توجه داشته باشید که برای برداشتن این گردن ابزار هوشمندی وجود ندارد و مکانیسم قفل سبب محکم شدن گردن میشود. در این روش برای حمل چرخه گزینههای بیشتری وجود دارد. دشواری برق، قیمت گران و سنگین بودن بخش قابل جابهجایی از معایب فلنج جداشدنی به حساب میآیند.
۵. بکسل یقه قو جمع شونده
از انواع یدک کش خودرو که برای تعداد محدودی از اتومبیلها بکار میرود، بکسل یقه قو جمع شونده است. در این شیوه، بکسل به همراه پریزهای برق از پشت سپر خارج شده و از اتومبیل جدا نمیشود. همچنین عملیات تاشو در این سبک از نوع مکانیکی است.
https://blog.achareh.ir/
برچسب: ،